Cikkek az egészségről - blog

Magas a rost-, vitamin-, fehérje- és ásványianyagforrás: barnarizs

2013.11.10 10:40

Ezzel szemben a barnarizs, a hántolatlan formája a rizseknek. Így, hogy nem távolítják el a rizsszem külső burkát, megmaradnak az értékes anyagok, a rostok, a vitaminok, ásványi anyagok, ettől lesz teljes értékű táplálékunk a barnarizs.

A barnarizs egy rendkívül értékes táplálékunk, mára egyre többen fedezik, ismerik fel táplálkozás élettani jelentőségét.

Sokáig csak  a fehér lisztet ismertük és használtuk háztartásainkban, ami éppúgy mint a fehér liszt csak "hézagkitöltő",  kalórianövelő, szinte mondhatnám értéktelen táplálékaink közé sorolandó.

Ezzel szemben a barnarizs, a hántolatlan formája a rizseknek. Így, hogy nem távolítják el a rizsszem külső burkát, megmaradnak az értékes anyagok, a rostok, a vitaminok, ásványi anyagok, ettől lesz teljes értékű táplálékunk a barnarizs. Van több fajtája, kerek szemű, hosszú szemű, jázmin, stb.

Mit tartalmaz egy rizsszem?

A héj alatti rész tartalmazza az értékes B vitaminokat, ezenkívül pedig értékes fehérjét, rostokat, mangánt, magnéziumot, vasat, cinket, folsavat, kalciumot, szelént és E-, K-,  B1, B3, B6 vitaminokat, esszenciális aminosavakat is.

A barnarizs élettani hatásai

  • hasmenés, magas láz esetén kiváló
  • az idegrendszerre nyugtató hatást gyakorol
  • méregtelenít, kifejezetten előnyös diétáknál (speciális barnarizs kúra!)
  • nagyban elősegíti a bél perisztaltikáját, miközben "takarítja" is azt
  • jótékony hatást fejt ki a magas koleszterinre, és magas vérzsírszintre
  • előnyös lehet hajhullásnál, bőrbetegségek kezelésénél
  • jó hatással van az emésztésre a bélcsatornát, nyugtatja, tisztítja
  • a diabéteszben ajánlott alacsony glikémiás indexe miatt
  • segíti a veseműködést, gátolja a vesekőképződést
  • gluténmentes, ezért diétában alkalmazható
  • építsük be étrendünkbe fáradtság, stressz esetén is

Hogyan készütjük el a legjobb barnarizst?

Mindenképpen be kell áztatnunk főzés előtt. Legalább pár órára, de még jobb ha egész éjjel ázik. 2-3 vízben lemossuk, majd szobahőmérsékletű vízben hagyjuk ázni, lepje el jól a víz a rizsünket.

A főzőedénybe az áztatólevével együtt tegyük, hogy ami a hosszú órák alatt beleázott a vízbe, ne menjen kárba. Ne sózzuk a főzés elején, csak inkább akkor, amikor félig megfőtt vagy mielőtt levennénk, és akkor is csak kevés Himalája sót használjunk. Ha kevésnek találjuk a főzővizet, öntsünk hozzá, vagy pótoljuk fövés közben. Hideg vizet soha ne öntsünk semmihez főzés közben, mert lehűti a főzőlevet és megszűnik a puhulás folyamata, némely alapanyag ilyenkor megkeményszik és nem is puhul fel rendesen.

Másik variáció lehet, amikor tűzre téve ha felfőtt vízben a barnarizs, akkor fedővel együtt kb. 40 percre a sütőbe tesszük, és ott 120-140 fok körül tartva puhulásig hagyjuk.

A gyors barnarizs főzési ideje kb. felére csökken, mivel  a rizsszemeket egy speciális eljárással a gyártás során bemetszik, (feltárják) minek következtében a főzési idő lerövidül.  Az értéket képező ezüsthártya ettől megmarad. Kb. 20 percre csökken a főzés ideje a normál barnarizs min 40 perces főzési ideje helyett. Kétszeres mennyiségű vizet használjunk előfőzött barnarizs esetében is.

A barnarizs kedvenc fűszerei: a bazsalikom, majoranna, lestyán, curry, sáfrány, kakukkfű lehetnek.

Használhatjuk rakott ételekhez a kész barnarizst, köretek kiegészítése lehet, tehetjük akár levesbetétnek.

Érdemes tudnunk, hogy a gabonáknak a héja tartalmazza azokat az enzimeket, amik segítenek a belső szemtermés megemésztésében.

Érdemes egyszerre nagyobb, többszörre való adag rizst kifőzni, 2-3 napig hűtőben légmentesen záródó edényben eláll. Így nem kell egy fél adagnyi rizs miatt 50 percet várnunk. Használhatjuk rakott, töltött ételekhez az így előkészített rizst.

Orosz Tünder
reformszakács

Web Analytics