Cikkek az egészségről - blog

Bomba a konyhában

2013.11.09 15:02

A tél vége felé járva bőrünkön, kedvünkön, sőt munkabírásunkon is megmutatkozik már a napfény és a friss vitaminok hiánya. A vitamin pótlás hiányára a megoldás egy roppant egyszerű ősi eljárás, amivel könnyen és olcsón bárki kiegészítheti természetes vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostanyagokkal étrendjét.

Csíra az ideális vitaminforrás

A tél vége felé járva bőrünkön, kedvünkön, sőt munkabírásunkon is megmutatkozik már a napfény és a friss vitaminok hiánya. A vitamin pótlás hiányára a megoldás egy roppant egyszerű ősi eljárás, amivel könnyen és olcsón bárki kiegészítheti természetes vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostanyagokkal étrendjét. Ez a módszer a különböző magvak csíráztatása. A csíráztatás során a magvak tápanyagtartalma megsokszorozódik, továbbá elfogyasztásával rengeteg védőtápanyag és életfontosságú enzim jut be vele a szervezetbe.

Bár igaz, egy tenyérnyi csírakupac elég vicces látvány, ám fontos vitaminforrás, továbbá finom is. A csírák több telítetlen zsírsavat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak, mint maguk a zöldségek. Rendkívül változatosan felhasználhatóak: szárítva, nyersen, salátáknak, levesekbe, köret formájába.

A csíráztatás és a magvak csíráinak fogyasztása az i.e. időkbe nyúlik vissza. A nagy civilizációk bölcsei évezredeken átesküdtek egészségmegtartó és gyógyító hatására.

Ókori kínai gyógyítók, már 5000 évvel ezelőtt csíra fogyasztását ajánlották különféle rendellenességek kezelésére, mivel ők már akkor felismerték a táplálkozás kiemelkedően fontos szerepét, emberi egészségre gyakorolt hatását.

Napjainkban újra reneszánszát éli a régi idők szokásainak felelevenítése, az elfeledett, értékes ismeretek felkutatása. Ilyen ismeretekben gyökerezik a csíráztatás tudománya is.

A Jó egészséget! webáruház polcain, már számos csíraféléből válogathatunk, a kínálatban nemcsak a legnépszerűbb búza-, lucerna-, mungóbab vagy hagymacsíra található meg, hanem a különleges görögszéna, a pikáns káposzta és ezek kevert változatai is.

A legjobb, ha nyersen, önmagukban fogyasztjuk őket. Hő hatására (főzés, sütés, párolás stb.) veszít értékes vitamin és ásványi anyag tartalmából. Nyers formában hasznosulnak a legjobban, de amíg megszokjuk az ízüket, számos ételféleséggel kombinálhatjuk.

A zsenge hajtásokban szénhidrátot és zsírt kis mennyiségben találunk meg. A zöldség- illetve a gabonamagvak csírázás közben maguk is sok szénhidrátot és zsírt használnak fel, így ezeket a tápanyagokat a magnövény feldolgozza, a keményítőt pedig jórészt glükózzá és gyümölcscukorrá alakítja. Ebből fakad a csíranövények kellemesen édeskés íze.Csíra szendvics

Felhasználhatjuk salátákba, fogyaszthatjuk pirítóshoz, belekeverhetjük szendvicskrémekbe vagy akár pitában is fogyaszthatjuk.

A csírák élő élelmiszerek, fogyasztásuk így rendkívül fontos, kiváló forrásai az A-, B-komplex, C-, D-, E- és K-vitaminnak, valamint számos ásványi anyagnak (kalcium, magnézium, foszfor, kálium, nátrium és szilícium), ráadásul ezek természetes formában vannak jelen, így a szervezet könnyen fel tudja használni.

A csírák előnyeiről tudományosan

Coleraine, Nagy-Britannia.

Az étrend jelentős szerepet játszik a vastagbél vagy a végbél rák megelőzésében. Ez a rákfajta a második leggyakoribb Ausztráliában, Európában, Új-Zélandon és az Egyesült Államokban és előfordulása az utóbbi években hazánkban is emelkedik. A colorectalis rák a férfiak és nők kb. 6 százalékánál fordul elő mire 75 évesek lesznek. Számos tanulmány megállapította, hogy a zöldségfélék nagy mennyiségű fogyasztása elősegíti betegség elleni védelmet.

Néhány évvel ezelőtt felfedezték, hogy különösen a brokkoli fokozott védelmet nyújt. A közelmúltban a kutatók azt is bebizonyították, hogy a brokkoli csírája 10-100-szorosát tartalmazza a különösen előnyösnek ítélt hatóanyagnak, sulphorophan (képes eltávolítani a karcinogén anyagokat a bélhuzamból. Olyan sejten belüli enzimeket képes aktiválni, melyek – aktív transzport révén – eltávolítják a sejtből a karcinogén anyagokat. Ezt a vegyületet a brokkoli, kelbimbó, káposzta, kelkáposzta, karfiol és fehérrépa is tartalmazza).
Az Ulsteri Egyetem kutatói jelenésben számolnak be arról, hogy a brokkoli, retek és lóhere csírájának keveréke igen nagymértékben hatásos a rák keletkezésében szerepet játszó, peroxid kiváltotta DNS-károsodás megelőzésére.

A kutatók tesztelték a csírákat 10 egészséges férfi és 10 női önkéntes segítségével. Az önkéntesek fele a szokott étrendjén kívül 2 héten át napi 113 gramm csírát kapott, a csoport másik fele a normál táplálkozást folytatott. A kísérlet kezdetén és a két hét elteltével  vettek vérmintát az önkéntesektől. A hidrogénperoxid-hatás előtt és után izolálták a vérből a limfocitákat és ellenőrizték a DNS-károsodásukat. A kutatók azt figyelték meg, hogy a csírát fogyasztó csoport tagjainak limfocitájából származó DNS lényegesen kevésbé károsodott a kéthetes csírafogyasztási periódus végére, mint a kezdetekkor vett limfocitákban vagy mint a kontrollcsoportnál. Nem találtak különbséget a két csoportnál sem a kísérlet elején és végén antioxidáns status szempontjából (C-vitamin, E-vitamin, lutein, likopin, húgysav).

A kutatók megállapították, hogy a csíra hatékony forrása lehet a daganatos betegségek ellen védelmet nyújtó készítményeknek.

Lucerna csíra

Kiválóan fogyasztható vajaskenyérrel, salátákba, levesekhez.

A lucerna magot csíráztatás előtt mossuk meg jól a magokat, beáztatni nem feltétlenül szükséges. Helyezzük a csíráztató tálat világos, de nem napsütötte helyre. A lucerna magot csak 7 nap elteltével fogyaszthatjuk, mivel ekkorra már teljesen lebomlik a nyomokban jelenlévő kanavanin (a növény bogarak elleni természetes védekező anyaga). A maghéjat együtt fogyasztjuk a csíranövénnyel. Csírázáskor finom bojtosgyökerek jelennek meg, de ezeket ne tévesszük össze a penésszel. Nagyon sok vitamint tartalmaz (A, B1, B2, C, D, E, H K) ásványi anyagokat (kalcium, foszfor, vas, magnézium, kálium, cink, nátrium, mangán, bór. Rostanyaga serkenti az emésztést. A benne lévő szaponin zsírbontó hatású.

Bab-, szójabab- és borsócsíra

A hüvelyesek csírái jó hatással vannak a szívre, magas rosttartalmuk nagyszerűen szabályozza a vérnyomást. A bennük lévő sok vas segíti a vérképzést, E-vitamintartalmuk szépíti a bőrt. Bio szója bab

Brokkoli- és vöröskáposztacsíra

E csírák vértisztító, bőrtápláló, keringésjavító hatással bírnak, jót tesznek a csontoknak, a látásnak és az emésztésnek, valamint csökkentik a daganato betegégek kialakulását is. Brokkoli mag csíráztatásra, vöröskáposzta mag csíráztatásra.

Búzacsíra

A búzacsíra nagy mennyiségben tartalmaz A- és C-vitamint, kálciumot, magnéziumot, vasat, kobaltot és antioxidánsokat. Kiváló méregtelenítő hatásának köszönhetően tisztítja a májat, gyógyítja a gyulladásokat. Jótékonyan hat az anyagcserére, de emellett erősíti az idegrendszert, szabályozza a vérnyomást és gátolja a rákos sejtek életben maradását.

Mustármagcsíra

A mustármag elsősorban antibiotikus hatásáról ismert, de segít a keringési rendellenességek, az emésztőrendszer és a máj betegségeinek gyógyításában, jótékonyan hat bőrbetegségek és hajhullás esetén is.

Napraforgócsíra

Igen sok A-, C-, B-, D- és E-vitamint, valamint rezet, cinket, vasat, foszfort, kalciumot és jódot tartalmaz. Elsősorban méregtelenítő és tisztító hatású, és hatékonyan csökkenti a koleszterinszintet is.

Retekcsíra

A retekmag csíra rengeteg vitamin és ásványi anyag mellett elsősorban kiemelkedően magas foszfortartalmáról ismert. Természetes antibiotikum és kiemelkedő a tisztító hatása, megfázás vagy nátha esetén oldja a nyálkalerakódásokat. Tökéletes vízhajtó, segít a kisebb vese- és epekövek eltávolításában.

Hatásuk a következők lehetnek

  • rendkívül hatásosan méregtelenítenek
  • segíthetik a májműködést
  • kedvezően hathatnak az emésztésre
  • általános immunerősítők lehetnek
  • gyulladáscsökkentő szerepük lehet
  • izomgörcsoldóként hathatnak
  • idegnyugtatók

Otthoni csíráztatás

Csíráztató tál

  1. Helyezzük a csíráztatni kívánt magvakat üveg- vagy agyagedénybe, és áztassuk be langyos vízbe 4-12 órán át. Ügyeljünk arra, hogy a magokat ne érje erős napfény.
  2. Amennyiben a mag héja már megpuhult, helyezzük nedves papírtörlőre, és fedjük le szinté nedves papírtörlővel, hogy viszonylag sötétben legyen.
  3. Az edényt öblítsük el minden nap, egyrészt azért, hogy biztosítsuk a folyamatos nedvességet, másrészt így elkerüljük a penészedést.
  4. A csíranövénynek, amelynek már friss, zöld hajtásai vannak, szüksége van az éltető napsugárra, ezért néhány nap múltán kitehetjük a konyhaablakba.
  5. A csírákat fejlettségi fokuktól függően, illetve ízlés szerint 2-10 nap múltán szüretelhetjük!

Csak vegyszermentesen termesztett és hántolatlan (egész) magvakat csíráztassunk!

Csíráztatás alapanyagaként sohase használjunk, vetőmagot - ezek vegyszerrel kezeltek, fogyasztásra alkalmatlanok!

A csíráztatáshoz használt magok listáját ide kattintva éri el!

Ordonics Árpád

Web Analytics