Új jelszó kérése
Kategóriák
TOP termékek
Fizetési megoldás
Partnereink

Cikkek az egészségről - blog

2013.11.09 14:58
A székrekedés elkerülhető!

A székrekedéses esetek többsége funkcionális eredetű, a bélizomzat gyengesége vagy a nem megfelelő étkezés miatt. Átlagos székrekedést táplálékhigiéniával kell javítani. A bél újraszoktatásáról és izomzatának megerősítéséről van szó, hogy segítse a széklet haladását. Íme néhány hasznos tanács a székrekedés leküzdéséhez.

Nem életkori jelenség

Napjainkban Magyarországon a székrekedés népbetegségnek számít. Sokan úgy gondolják, hogy ezek a problémák csak az idős korosztályt érintik, pedig ez nem így van. Ugyan úgy érinti ez a betegség a fiatalokat, állapotos kismamákat mint az idősebbeket, csak kisebb százalékba. Egyes becslések szerint kb. 10%-ra tehető a fiataloknál az előfordulási gyakorisága, míg a kor előre haladtával akár 30% is lehet. Ahogyan öregszünk, kissé lelassul az emésztőrendszerünk, nehezebben bontja le a táplálékot és távolítja el a salakanyagot.

Érdekes megjegyezni a nemek szerinti eltérést is: vizsgálatok igazolták, hogy a nők esetében gyakrabban (kb. kétszer olyan gyakran) beszélhetünk obstipációról, amit a kutatók a hormonváltozással hoztak összefüggésbe.

Mi is az a székrekedés?

Székrekedésnek tekinthető a heti háromszorinál ritkább székletürítés, vagy ha az ürített széklet kemény víztartalma a normális 75% helyett 60% alatt van. Szintén obstipációról beszélünk abban az esetben, ha a székletürítés erőlködéssel jár, továbbá a nem teljes kiürülés érzés esetén. Tünetei lehetnek: nyomásérzés, hányinger, feszülő érzés a hasban.

Kialakulásának lehetséges okai a következők lehetnek:

  • Az első és talán az egyik legfontosabb dolog a rendszertelen életmód.
  • Nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitel
  • Rostszegény táplálkozás
  • Örökölt hajlam
  • Rendszertelen székletürítés
  • Mozgásszegény életmód (ülő foglalkozást végző személyeknél gyakoribb)
  • Elhízás
  • Terhesség
  • Tartós ágyhoz kötöttség
  • Idegi alapon lelki eredetű tényezők, különleges események, félelmek.
  • Egyes gyógyszerek pl.: nyugtatók, altatók, antikolinerg asztma elleni hörgőtágítók stb.
  • Neurogén okok: Parkinson kór, SM
  • Betegségek: vastagbéltumor, Chron betegség, bélelzáródás stb.

A székelési inger gyakori elnyomása miatt a végbél megszokja az állandó teltséget és eltűri azt. A széklet torlódása a vastagbélbe folytatódik, majd ennek lesz a következménye a colon tartalmának abnormális besűrűsödése. Így tovább nehezíti a széklet kiürülését.

Egy fontos jó tanács: A rendszeresen naponta, azonos időpontban megkísérelt székelés nagyobb mértékben javít az állapoton, mint a hashajtók.

A nem kezelt, tartós székrekedés következményei az alábbiak lehetnek:

  • Megterheli a keringést
  • Nyomás hatására a bél nyálkahártyája az izomréteg résein át kifelé türemkedik
  • Aranyeres csomók kialakulása, gyulladása
  • Végbél berepedés
  • Legsúlyosabb esetben végbéldaganatok kialakulása

Ne várjuk meg a szövődmények kialakulását, vegyük kezünkbe a saját sorsunkat!

A megoldás kulcsa

A probléma megoldására többféle megoldás létezik.

Amennyiben betegség okozza a székrekedést, akkor a kiváltó kórképet kell kezelni.

Elsődleges szempont a kiváltó tényező/tényezők felismerése, kezelése, megszüntetése. Abban az esetben, ha ezek nem hoznak eredményt, akkor megoldás lehet egy jól összeállított diéta, aminek az alapja a rosttartalom alapján történő nyersanyag válogatás. A rostok emészthetetlen növényi poliszacharidok amelyek a szervezet számára emészthetetlenek. Fontos szerepük, hogy a vizet megkötve növelik a széklet víztartalmát, ezzel csökkentve keménységét, továbbá hozzájárulnak az egészséges bélműködés kialakulásához.

A székrekedés étrendi kezelése

Az élelmi rostok bevitelének az emelése, rostbő, salakdús étrend összeállítása.
Célszerű 40-50 g/napra növelni az élelmirost-bevitelt. A fokozatosságot tartsuk szemelőtt!

Mit fogyasszunk?!

A növényi eredetű táplálékok eltérő mennyiségű és fajtájú rostot tartalmaznak, így válogatnunk célszerű közülük. A zöldségek és gyümölcsökön fogyasztása mellett egyre népszerűbbek a különböző gabonák fogyasztása. Újra hódít a tönköly (nemesített búza őse), az árpa, hajdina, köles amelyeket már honfoglaló őseink is ismertek, fogyasztottak. Fontos megjegyezni hogy rosttartalmukon kívül alacsony zsír, magas vitamin és ásványi anyag tartalom jellemzi őket és a belőlük készült termékeket.

Gabonafélék fogyasztása

Főleg a teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket részesítsük előnybe a fehérliszttel készültek helyett. Előnyük, hogy magasabb a rosttartalmuk, így hozzájárulnak az egészséges bélműködés kialakításához. Fontos a megfelelő folyadékbevitel, mivel 1 g rost 0,5 dl vizet köt meg a szervezetbe. Így a jótékony hatás eléréséhez elengedhetetlen az optimális folyadékbevitel (kb. 2,5-3 liter/nap). Részesítsük előnybe a barna, magos, Graham- kenyereket.

A búzakorpa, zabkorpa jelentős rostforrás így célszerű az étrendbe beiktatni pl.: joghurtba, kefirbe keverve, főzelékek sűrítésénél felhasználni stb. A hajdina, köles, lenmag is jótékonyan segítheti betegségünk kezelését. Az ételek sűrítéséhez használjunk teljes kiőrlésű lisztet, rozslisztet, zabkorpát.

A barna rizs fogyasztása előnyösebb, mint a hagyományos fehér rizsé, mivel rostban, ásványi anyagokban dúsabb.
Az egyik legkedveltebb magas rosttartalmú ételünk a müzli, ami rendkívül jó ballasztanyag forrás valamint értékes B-vitaminokat, ásványi anyagokat (vas, mangán, réz, kálium, magnézium) is tartalmaz. Együnk minél több müzlit, főleg a natúr cukormentes változatot, hisz rendkívül jó hatással van a bélrendszerre.

Szárazhüvelyesek

Szárazhüvelyesek közül kiemelkedik a bab, borsó, lencse rosttartalma, de ezek az élelmiszerek jelentős szénhidrát források, így csak mértékkel fogyasszuk őket.

Olajos magvak

Dió, mogyoró, mák. Kókuszreszelék, napraforgómag, tökmag rosttartalma közel azonos a barnarizsével így ezen termékek fogyasztása is indokolt lehet persze csak mértékkel mert jelentős a zsírtartalmuk, energiaértékük.

Zöldség és főzelékfélék

Fontos a zöldség- és főzelékfélék fogyasztásának emelése, naponta többször szerepeljenek az étrendben, kukorica, zöldborsó; petrezselyem gyökér, zeller, sóska, vöröskáposzta, paraj.

Fogyasszunk minél több nyers salátát (sok kicsi sokra megy alapon), párolt zöldségeket, graham liszttel sűrített főzelékeket, franciás, angolos, lengyeles, csőbensült ételeket.

Ne feledjük ezek az élelmiszerek a rostokon kívül tartalmaznak fontos vitaminokat és ásványi anyagokat is, továbbá változatossá teszik étrendünket. A paradicsomban található kolin fokozhatja a bélmozgást, így megkönnyíti a székletürítést.

Gyümölcsök

Amikor a vérpiros epret vagy a lédús körtét barackot fogyasztjuk nem is gondolunk arra, hogy milyen jót teszünk ezzel a szervezetünknek is. Azon kívül, hogy rendkívül finomak ezek a gyümölcsök fontos tápanyagokat, rostanyagokat is tartalmaznak.
Gyümölcsök: málna, ribizli, körte, szilva, szőlő, rebarbara, meggy, alma, kajszi, őszibarack, eper, grape fruit, aszalt gyümölcsök mind-mind segíthet a székrekedés legyőzésében. Fogyaszthatjuk bátran az aszalt gyümölcsöket is, hiszen csak a víztartalmuk alacsonyabb a friss gyümölcsökhöz képest de ezt bőséges folyadékfogyasztással tudjuk pótolni.

Egyéb jótékony hatású ötletek

Sok embernél kedvező hatású a savanyú káposzta leve és a kovászos uborka leve. Éhgyomorra fogyasztott hideg víz, ásványvíz is jótékony lehet.
A beáztatott aszalt szilva és leve, szilvabefőtt, szilvalekvár, szilvalé, dinnye is kedvezően hathat.

Fontos dolgok

Forduljon orvoshoz, ha a székrekedés mellett gyors fogyást, székrekedést felváltó hasmenést, erős hasi görcsöket tapasztal, esetleg véres a széklete.
A székrekedés elleni szerek nagy része vény nélkül kapható, hosszút távon azonban ne ajánlott használni őket, mert hozzászokik a szervezete így hatástalanná válik, továbbá a székrekedés hátterében súlyos betegségek is lehetnek.

Amennyiben segítségére lehetek, forduljon hozzám bizalommal!

Ordonics Árpád
dietetikus

Webáruház készítés
Web Analytics
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.